AKHLAK YANG BAIK
q Berperang pada jalan Allah (mempertahankan agamaNya),
dengan harta dan jiwa
"Keluarlah
kamu ke medan peperangan dengan berjalan kaki atau berkenderaan dan
berperanglah kamu dengan hartamu dan dirimu pada jalan ALlah. Demikianlah yang
lebih baik bagimu, jika kamu ada mengetahui." (Surah At-Taubah, ayat 41)
"Dan
berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat. " (
As-Syu'Araa, 214)
q Bertanya tentang soal agama kepada orang ahli Quran
(alim) jika tidak tahu
"Dan
tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari
kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu
bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang
berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui." (Surah An-Nahl, ayat 43)
Keterangan ayat 43 :
Tiadalah
Allah mengutus rasul-rasul sebelum Nabi Muhammad SAW, melainkan semuanya itu
adalah lelaki yang menerima wahi daripada Allah. Maka tanyakanlah kepada ahli
zikir (ahli kitab) jika kamu tiada mengetahui. Ayat ini menegaskan bahawa jika
kita tidak mengetahui (tiada berilmu), hendaklah bertanya kepaa ahli kitab
(Quran), sebagai anjuran, supaya tiap-tiap orang bertanya dan menuntut ilmu
pengetahuan kepada orang yang ahlinya. Sebab itu orang-orang Islam tidak boleh
tinggal bodoh, melainkan harus berilmu pengetahuan.
Allah
menurunkan zikir (kitab Quran) kepada Nabi Muhammad SAW, supaya Nabi Muhammad
SAW menerangkan kepada manusia apa-apa yang diturunkan Allah kepada mereka.
Makan kewajiban Nabi, ialah menyampaikan Quran kepada manusia serta menerangkan
isi dan maksudnya. Maka suruhan mengerjakan sembahyang misalnya, Nabi
menyampaikan suruhan itu serta menerangkan cara mengerjakannya, begitu juga
suruhan puasa, zakat, haji, dsb. Maka Nabi menyampaikan suruhan itu serta
menerangkan cara melaksanakannya.
Sebab
itu haruslah (wajiblah) cara sembahyang kita, puasa kita, haji kita seperti
cara yang diterangkan Nabi kepada sahabat-sahabatnya dan turun temurun sampai
kepada kita sekarang ini. Maka tidak diterima Allah sembahyang yang dibikin-bikin
orang menurut kemahuannya sendiri, seperti sembahyang batin dsb, bahkan
mestilah seperti cara sembahyang Nabi SAW. Sebab itulah dalam agama Islam wajib
kita mengikut kitab (Quran) dan Sunnah Nabi, yang menerangkan maksud Quran itu.
q Berterima kasih kepada Allah (dengan mengikut
perintah-Nya)
"Hanya
kamu menyembah berhala (patung) selain daripada Allah, dan kamu memperbuat
bohong. Orang-orang (berhala) yang kamu sembah, selain daripada Allah itu,
tiadalah ia memberikan rezeki kepadamu. Sebab itu tuntutlah rezeki daripada
Allah dan sembahlah Dia serta berterima kasihlah kepadaNya, nanti kamu bakal
kembali kehadratNya."
(Surah
Al-Ankabut, ayat 17)
q Berwudhu' tatkala hendak sembahyang (tayamum kalau tak
ada air)
[Berwudhu'
iaitu membasuh muka, dua tangan serta dua mata siku, menyapu kepala, dan
membasuh kaki serta dua mata kaki. Tayamum, iaitu menyapu muka dan dua tangan
dengan tanah yang bersih (debu daripada tanah yg suci). Semua itu kerana ALlah]
"Hai
orang-orang yang beriman! Apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang, hendaklah
basuh (cuci) mukamu, kedua tanganmu hingga dua siku, dan sapulah kepalamu dan
kakimu, hingga dua mata kaki. Jika kamu junub hendaklah kamu mandi! Jika kamu
dalam sakit atau tengah berjalan atau sudah bersetubuh dengan perempuan, maka
kamu tiada memperoleh air, hendaklah kamu memakai tanah yang suci (tayamum),
maka sapulah mukamu dengan dia dan kedua tanganmu. Allah tiada menghendaki
kesempitan bagimu, tetapi menghendaki supaya kamu bersih dan menyempurnakan
nikmatNya atasmu, mudah-mudahan kamu berterima kasih kepadaNya." (Surah Al-Maa-idah, ayat 6)
Keterangan ayat 6
Jika
kamu hendak sembahyang, wajiblah lebih dahulu berwudhu' iaitu :
1. Membasuh muka (mencucinya), mulai
dari rambut kepala sampai ke bawah dagu, dan dari telinga kanan sampai ke
telinga kiri
2. Membasuh kedua tangan hingga ke dua
siku.
3. Menyapu sebahagian kepala
4. Membasuh kedua kaki hingga dua mata
kaki.
Tetapi
jika seseorang memakai sepatu dan susah membukanya tiap-tiap kali berwudhu',
maka haruslah menyapu sepatu itu untuk ganti membasuh kaki. Semua pekerjaan
hendaklah dikerjakan atas nama Allah dan kerana mengikut perintahNya.
Jika
seseorang telah berwudhu', bolehlah dia mengerjakan sembahyang dua tiga kali
atau lebih, kecuali jika wudhu' itu telah batal. Maka waktu itu mestilah
diulang wudhu' itu sekali lagi.
Adapun yang membatalkan wudhu' itu
iaitu :
1. Buang air kecil atau air besar
2. Keluar angin (kentut) dan apa-apa
yang keluar dari dubur atau kemaluan.
3. Tidur nyenyak. Adapun tidur sedang
duduk maka tiadalah batal wudhu' kerananya.
4. Mabuk/ hilang akal.
Apa-apa
yang tersebut itu membatalkan wudhu' dengan sepakat beberapa ulama.
5. Bersentuh lelaki dengan perempuan
yang tiada muhrim
6. Menyentuh dubur atau kemaluan
dengan telapak tangan
Tetapi
yang dua ini cuma membatalkan wudhu' menurut mazhab Syafi'i
q Berwudhu' sekali lagi kalau wudhu' itu telah batal,
iaitu jika mabuk, hilang akal, tidur berguling, buang air kecil atau besar,
kentut, bersentuh dengan perempuan kata Imam Syafi'i
"Hai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu kerjakan sembahyang ketika kamu dalam
mabuk, kecuali jika kamu telah mengetahui apa-apa yang kamu katakan, begitu
juga janganlah kamu kerjakan sembahyang ketika kamu sedang dalam junub (campur
dengan isterimu), kecuali melalui jalan tempat sembahyang sahaja; sehingga kamu
mandi lebih dahulu. Jika kamu sakit atau tengah berjalan atau datang daripada
tempat buang air atau kamu sudah campur dengan isterimu, tetapi tiada kamu
beroleh air buat bersuci (mandi), maka hendaklah kamu tayamum dengan tanah yang
bersih, iaitu bahawa kamu sapu mukamu dan kedua tanganmu dengan tanah itu.
Sesungguhnya Allah pemaaf dan pengampun." (Surah An-Nisaa', ayat 43)
Keterangan ayat 22
Janganlah
kamu mengerjakan sembahyang sedang kamu dalam keadaan mabuk, kecuali jika telah
sempurna kembali akalmu. Begitu juga janganlah kamu sembahyang sesudah kamu
campur dengan isterimu, melainkan hendaklah mandi terlebih dahulu kerana memang
mandi itu menyegarkan dan menambah kekuatan badan. Tetapi jika kamu sakit atau
dalam perjalanan maka
bolehlah
tayamum sahaja, iaitu hendaklah kamu ambil debu yang suci, kemudian kamu
sapukan ke mukamu dan kedua tanganmu hingga pergelangan, kata Syafi'i sampai
kepada kedua siku. Maka adalah tayamum itu untuk ganti mandi atau ganti wudhu',
di waktu ketiadaan air atau kerana sakit.
Hikmah
tayamum itu ialah supaya ia merupakan sebahagian pekerjaan wudhu', waktu
berhalangan memakai air. Gunanya supaya kita terdidik membiasakan kebersihan
tiap-tiap waktu. Jika tak ada air untuk membersihkannya, kita pakai sahaja
tanah yang bersih supaya jangan lupa kebiasaan itu. Tetapi jika ditinggalkan
sahaja kebiasaan itu kerana keuzuran, nescaya terbiasalah kita meninggalkannya
di waktu tak ada keuzuran. Maka membiasakan dan mengatur tiap-tipa pekerjaan
pada waktunya yang tertentu, adalah perkara yang penting sekali dalam
pendidikan dan peraturan.
q Hemat cermat bersiap dalam peperangan
"Hai
orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu hemat dan hati-hati menghadapi
musuhmu, bangunlah memerangi mereka dengan bercerai-cerai atau menghadapinya
dengan satu kumpulan." (Surah An-Nisaa', ayat 71)
Keterangan ayat 23 :
Dalam
ayat ini Allah menerangkan bagaimana cara menghadapi musuhmu, iaitu hendaklah
kamu waspada dan bersiap sedia menghadapi musuhmu, iaitu dengan menyiapkan alat
senjata yang tak kurang mutunya dari alat senjata musuhmu itu. Sebab itu
haruslah diketahui hal ehwal musuh, persiapannya, kekuatannya, dan alat
senjatanya. Bahkan haruslah sebahagian kaum muslimin mempelajari ilmu
pengetahuan, bagaimana cara memperbuat alat senjata itu dan ilmu ketenteraan,
mahupun angkatan darat, laut, ataupun udara. Kalau tidak berdosalah kaum
muslimin seluruhnya. Berkata Abu Bakar r.a. "Perangilah musuhmu itu dengan
seumpama senjata yang mereka pergunakan untuk memerangi kamu, pedang lawan
pedang, lembing lawan lembing." Pada masa sekarang, tentu senapang lawan
senapang, meriam lawan meriam, bom lawan bom, kapal selam lawan kapal selam,
kapal terbang lawan kapal terbang, dsb. Beginilah perkataan, perbuatan Nabi SAW
dan sahabat-sahabatnya zaman dahulukala untuk menghadapi musuhnya, bukan dengan
semata-mata do'a dan tawakkal sahaja, dengan tiada waspada dan siap sedia.
Prof
H Mahmud Yunus
Tafsir
Quran Karim
Tidak ada komentar:
Posting Komentar